websites
Intertext verzorgt eveneens websites voor diverse artistieke, commerciële en niet-commerciële doeleinden. Sites kunnen worden opgezet in functie van publicaties waarbij de website blijvend actuele informatie aanreikt. Via een auteurssite is het bv. mogelijk om in te tekenen op de uitnodiging van de persvoorstelling, er kan een uittreksel uit een nieuw boek worden gepubliceerd bij wijze van ‘teaser’, een boek kan on line worden besteld of pdf’s van uitverkochte boeken kunnen via downloads beschikbaar blijven. Hoewel we in hoofdzaak sites ontwerpen voor auteurs, kunstgalerijen, beeldende kunstenaars, enz… stellen we ons graag en met dezelfde inzet ten dienste van andere doelgroepen (bed & breakfasts, startende zelfstandigen, kleine projecten…). Allereerst luisteren we naar wat u zelf van uw site verlangt, en wat u ermee wil bereiken. Het budget wordt in overleg bepaald.
Stuur ons een mail, en wij maken graag een afspraak voor een verkennend gesprek.
CYRIEL BUYSSE GENOOTSCHAP
Het Cyriel Buysse Genootschap werd als v.z.w. opgericht op 23 april 1983 te Deurle bij Gent, ten huize van mevrouw Maddy Buysse, de weduwe van Cyriels zoon René Buysse. Volgens de statuten, verschenen in het Belgisch Staatsblad van 1 december 1983, heeft het Genootschap tot doel ‘de nagedachtenis te bestendigen van de schrijver Cyriel Buysse, en alles wat daarmede rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt.’
Het ontstaan van het Genootschap gaat terug op de wens van Guy Buysse om in 1982 de vijftigste verjaardag van het overlijden van zijn grootvader te herdenken. Deze herdenking omvatte een tentoonstelling in Antwerpen in het Letterenhuis (destijds AMVC, Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven) en Gent en de publicatie van een biografische kroniek in de vorm van een foto-album. Zij viel samen met de voltooiing van de zevendelige uitgave van het Verzameld werk en resulteerde kort nadien in de oprichting van het Genootschap dat de belangstelling voor het werk van Cyriel Buysse levendig wil houden en de studie ervan stimuleren.
Met de organisatie van tweejaarlijkse colloquia en vooral met de uitgave, van 1985 tot 2014, van het jaarboek Mededelingen van het Cyriel Buysse Genootschap gaf het Genootschap concrete vorm aan zijn doelstellingen: een regelmatige publicatie van zowel onuitgegeven teksten van Buysse zelf als oorspronkelijke artikelen en documenten, met name brievenbestanden, die de kennis van zijn werk, zijn persoon en zijn omgeving in brede zin bevorderen.
valueselling south
The international sales consultancy Valueselling.be has launched an initiative to help entrepreneurs in developing countries. The consultants of Valueselling South provide volunteer-based business development support with a view to local capacity building. Training and coaching programs are designed to enhance the sales skills and customer service of local entrepreneurs. These programs are executed with NGOs such as Entrepreneurs for Entrepreneurs, aBi, Via Don Bosco and Louvain Coopération. The first project took place in Manzini, Swaziland, in 2010. In the Manzini Youth Care, a project for young entrepreneurs funded by the EU, the young entrepreneurs were trained in the skills needed to run a business, in the area of marketing, customer care, accounting and innovation and creativity. In collaboration with DMOS Salesians. Valueselling South delivered training projects in Togo, Benin, South Africa, Peru, Uganda, Bolivia, and Cambodia.
Joris van Parys
Joris van Parys (°1944) is de biograaf van Frans Masereel, Cyriel Buysse en Raymond Brulez. Na zijn studie Germaanse filologie aan de KU Leuven, was hij van 1970 tot 1980 redacteur bij Standaard Uitgeverij, vertaler voor uitgeverij Het Wereldvenster en adviseur voor Oosthoek Encyclopedie. Van 1981 tot 1996 was hij werkzaam als vertaler bij de Europese Raad in Brussel. Sinds 1997 is hij zelfstandig auteur. In 1995 verscheen ‘Masereel. Een biografie’. De biografie ‘Het leven, niets dan het leven. Cyriel Buysse en zijn tijd’ verscheen in 2007 en werd bekroond met o.m. de ABN Amro Bank Prijs voor het Beste Non-Fictie Boek. In september 2015 verscheen ‘Gelukkig en vol droefenis. De werelden van Raymond Brulez’, waarvan sinds 2011 voorpublicaties in diverse tijdschriften werden opgenomen.
Arkprijs van het Vrije Woord
De Arkprijs van het Vrije Woord is een symbolische prijs die in 1951 in het leven werd geroepen door Herman Teirlinck en de redactie van het Nieuw Vlaams Tijdschrift om te verhinderen dat ideologische bekrompenheid de vrijheid van meningsuiting en denken zou inperken. Hij wil die personen voor het voetlicht brengen die zich actief inzetten voor de vrijheid van denken. De namen van de laureaten worden gegrift in een kunstobject dat wordt bewaard in het Letterenhuis (voorheen AMVC) in Antwerpen. Onder meer Hugo Claus, Leonard Nolens, Robbe De Hert, Pjeroo Roobjee, Tom Lanoye, Christine Van Broeckhoven en Wannes Van de Velde werden bekroond met de Arkprijs. In 2015 werd de prijs toegekend aan de Marokkaans-Vlaamse schrijver Fikry El Azzouzi voor zijn roman ‘Drarrie in de nacht’ en zijn toneelstuk ‘Reizen Jihad’.
Jan Flamend
Jan Flamend (Sint-Truiden, 1959) studeerde Germaanse Filologie en Filosofie. Na zijn academische carrière stapte hij over naar het zakenleven en werd hij commercieel directeur bij Hewlett Packard en bij Ubizen. In 2000 stichtte hij het internationaal gerenommeerde opleidingsbedrijf Valueselling, dat wereldwijd training en consultancy aanbiedt aan bedrijven als Apple, HP, Kia Motors, Barco, Atlas Copco etc. Hij heeft zijn liefde voor het geschreven woord niet verloren, bedreef literaire kritiek in De Standaard, De Morgen, Knack magazine en Humo, en publiceerde boeken over literatuur, fictie, essays over communicatie en poëzie. Hij schreef ook enkele standaardwerken over verkoop. In het kader van zijn consultancy opdrachten brengt hij veel tijd in het buitenland door, en de lege momenten vult hij met schrijven en lezen.
Guy Leclercq
Omstreeks 1980 keerde schilder Guy Leclercq (°1940) zich af van de figuratieve kunst om via een langzaam en bedachtzaam proces te evolueren naar de geometrische abstractie, naar vereenvoudiging en synthese. Hij weet zich geboeid door universele thema’s als liefde, passie en erotiek, maar ook door spanning, afwijzing en jaloezie. In zijn composities vertrekt hij van de geometrie die hij snel overstijgt en laat uitgroeien tot een poëtische variant. Vlakken schuiven over en door elkaar in een ritmisch spel. Het koloriet wordt beheerst door zachte grijzen, gebroken witten, harde zwarten en groene schijnen. Zijn werk lijkt een zoeken naar synthese tussen koude en warme abstractie, tussen geometrie en lyriek. Niet de magie maar wel de mystiek staat bij hem centraal. Leclercq beoefent de abstractie dan ook niet omwille van de abstractie zelf, maar als middel om een boodschap over te brengen.
Frank Van De Winkel
Frank Van De Winkel werkte als eindredacteur voor De Morgen, als redacteur bij VRT-ondertiteling en VRT-Teletekst Sport. Hij schreef voor De Morgen, waar Hans Vandeweghe hem de knepen van het vak leerde, Sport International, op vraag van Ivan Sonck voor Runner’s World en ook voor Sport-Voetbalmagazine en Dag Allemaal. In 2011 publiceerde hij ‘Zero Dope’, over de belangrijkste dopingcontroverses in het topwielrennen sinds de jaren negentig. ‘Kim Clijsters. Een portret’ verscheen in 2012, ondanks een boycot en dreiging met juridische actie. Samen met ‘Vincent Kompany, Van ket tot kapitein’ uit 2014 behoort zijn Clijsters-boek tot de eerste volwaardige ongeautoriseerde sportbiografieën in België. Over voetballer Kompany interviewde hij 47 mensen. In 2016 verschijnt een boek over tennislegende Roger Federer.
De Zwarte Panter
In 1303 werd het voormalige Sint-Julianusgasthuis gesticht. Bij een verbouwing in 1505 kwam de huidige kapel tot stand, waarin sinds 1970 de kunstgalerie De Zwarte Panter is gevestigd. Veertig jaar later is de galerie in het centrum van Antwerpen uitgegroeid tot een monument, de oudste nog actieve galerie in Vlaanderen en een trekpleister voor beeldend kunstenaars, muzikanten, schrijvers en kunstliefhebbers. Er vonden zowat 500 tentoonstellingen plaats, en tientallen boekvoorstellingen, film- en concertavonden. De bekende Antwerpse schilder Fred Bervoets is vast aan de galerie verbonden. Maar ook Kamagurka en Herr Seele, Jan Decleir, Dr. Hugo Heyrman, Guy Leclercq, Jan Vanriet, Ysbrant, Michel Buylen en Pjeroo Roobjee zijn er regelmatig te gast. Op de website kunnen honderden recent geëxposeerde werken worden geraadpleegd.
Saskia Reusens
Saskia Reusens (Antwerpen, 1963) werkte aanvankelijk als redacteur en persattaché. Voor haar eerste (kinder)boek was het wachten tot haar 37. Een veeleer laat debuut, waarvoor ze haar toen vierjarig dochtertje Sam schatplichtig was. Na enkele succesvolle kinderboeken publiceerde zij in 2007 ‘Borsten’, een boek over de vaak moeilijke relatie die veel vrouwen met hun boezem hebben. Saskia noemde dit boek niet voor niets een afrekening met een kleine frustratie uit haar jeugd. Haar eerste volwassenenboek effende het pad voor haar latere werk waarin ze, steevast geprikkeld door persoonlijke nieuwsgierigheid, op zoek gaat naar maatschappelijke verborgenheden. Hierbij leent zij vaak haar stem aan mensen die, door hun leefomstandigheden of door sociale druk, niet in de mogelijkheid zijn om in alle openheid hun verhaal te vertellen.
Mark Heirman
Mark Heirman groeide op in ‘een huis zonder boeken’. Hij startte zijn schrijverscarrière als hoofdredacteur van Pax Christi Vlaanderen, waar hij zijn eerste boeken publiceerde. Van 1998 tot 1999 was hij kabinetsmedewerker en ghostwriter van Vlaams minister van Financiën, Begroting en Gezondheidsbeleid Wivina Demeester. Van 1999 tot 2008 was hij adviseur en ghostwriter van de federale Eerste Minister Guy Verhofstadt, en bleef dat van 2009-2013 voor Guy Verhofstadt als fractieleider van de Europese liberalen en democraten in het Europees Parlement. De grote thema’s in het werk van Heirman zijn Oorlog en vrede en Politiek en religie. Zijn twee laatste publicaties zijn ‘De condor en de kolibri’ en ‘Napoleon. 200 jaar na Waterloo’. In 2012 publiceerde hij het fascinerende ‘Wie is er bang voor de lijkwade van Turijn’.
Guy Prieels
Guy Prieels debuteerde in 2007 met de roman ‘Duisterlicht’. De volgende jaren verschenen ‘Berghen van Gout’ en ‘Morituri’. In 2010 verscheen ‘Roofliefde’. Voorjaar 2013 verschijnt bij uitgeverij Houtekiet zijn roman ‘Zwarte bruiloft’. ‘De meester, de muze & de eeuwigheid’ is zijn tweede roman bij Houtekiet en hij vertaalt het verhaal van de 90-jarige kunstenaar, Corneel Barbeel die, overladen met roem en rijkdom, net weduwnaar geworden, valt voor de charmes van Louise Baksteen, een veertig jaar jongere vrouw. Smoorverliefd en in de overtuiging dat hij om zichzelf wordt bemind, laat hij zich in een huwelijk lokken. Tijdens hun kortstondige relatie benoemt hij zijn nieuwe muze tot enige erfgenaam van zijn fortuin en van de wereldwijde rechten op zijn oeuvre. Na zijn overlijden krijgt zij alles. Maar alles is niet genoeg…
Michel Buylen
Michel Buylen (Ghent, °1953) is a multi-faceted and headstrong painter, who never ceases to astonish with both his amazing virtuosity and his new take on centuries-old subjects; such as the nude (or the naked?), the child, the landscape, the sea as an obligate abstraction and the portrait as compromise and confrontation. Michel Buylen is anything but a conventional artist. Aided by acrylic, he succeeds in retranslating life, in all its diversity and nuances, enriching it with his own vision. Each new work forms a window to a sublimated reality, sometimes poetic and moving, often distant and surprising. It is this combination of vulnerable beauty and mysterious estrangement that gives Buylen a unique place within Belgium’s contemporary art scene. Since 1992 Michel Buylen is represented by Galerie De Zwarte Panter, Antwerp.
PARADOR
Af en toe eigen verschijnen eigen uitgaven van Intertext Boekproducties onder het imprint Parador. De jongste uitgave is de gloednieuwe thriller Marijkes wraak van Paul Jacobs, het dertiende deel in de serie rond ex-televisiepresentator Thomas Breens.
Mediamagnaat Hugo Keizer is wanhopig. Marijke, zijn vrouw, heeft na Hugo’s zoveelste avontuurtje de deur van hun kapitale villa achter zich dichtgeslagen en zint op wraak. Keizer, een oud-drinkebroer van Thomas Breens, roept diens hulp in om haar terug te vinden. Hoewel Thomas zijn vriendin een rustige vakantie in Italië had voorgespiegeld, reizen ze met Keizer naar alle plekken in Frankrijk waar Marijke nog een rekening met haar man te vereffenen heeft. Samen met Thomas en Kristien maakt de lezer onderweg naar het zuiden kennis met een gevluchte dorpspastoor, een verleidelijk Hollands dienstertje, een bejaarde Vlaamse radioproducer en een Franse kunstenaar die met zijn gepassioneerde naakttekeningen de eeuwige schoonheid van de vrouw heeft bezongen. Wanneer ze uiteindelijk aankomen bij het kasteel van Cravencères in het hartje van de Gers, blijkt dat de belangrijkste protagonisten van het verhaal er zijn bijeengekomen voor een zinderende en bloedstollende finale …
Paul Jacobs (1949) werd na zijn loopbaan bij de VRT met programma’s als Het Vermoeden, De Taalstrijd en De Rechtvaardige Rechters voltijds schrijver. Marijkes wraak is net als de vorige avonturen van Thomas Breens een onstuitbaar verhaal vol onverwachte wendingen, in Paul Jacobs’ bekende ironische stijl. Het verschijnt als privé-uitgave op een beperkte oplage.
dar luna
Dar Luna komt voor het eerst voor in het begin van de 19de eeuw als het huis van de Pascha. Samen met het huidige ‘Cooperative Artisanal’ en het hotel L’Heure Bleu, maakte het deel uit van de verdedigingsgordel rond ‘Bab Maraksch’, de poort naar Marrakech. Blijkbaar gaat de geschiedenis van ons huis nog verder terug in de tijd en men zegt dat het oorspronkelijk is gebouwd door een joodse familie. Bij het restaureren (2007-2008) zijn de originele structuren teruggevonden, welke duidelijk in die richting wijzen. Het decor van onze woning, met zijn flair voor samensmelting van kleuren, soberheid en authenticiteit, komen u al in de lobby tegemoet. Gasten kunnen kiezen tussen weelderig gedecoreerde en meer subtiel gestileerde kamers. Wij zijn er trots op u een excellente service te kunnen aanbieden en u onmiddellijk thuis te laten voelen. Al onze medewerkers doen hun uiterste best om u een zorgeloos verblijf te bezorgen. Onze ‘Dar’ (huis) is de perfecte combinatie van twee verschillende levenswijzen en culturen. Wat betreft kwaliteit en uitrusting is alles voorzien om u zich thuis te laten voelen. De mooie locatie in het hart van de oude stad (Medina) en de atmosfeer vervullen u vanaf het eerste moment met Arabische mystiek. Wij bieden onze gasten een gepersonaliseerde service en verzekeren u een verblijf dat alles in petto heeft om u bij uw vertrek al te doen dromen over uw volgende bezoek.